Over twee maanden is mijn boek officieel te koop via Boekscout, Bol.com en de lokale boekhandel. Dat betekent tijd om voor het eerste promotie te maken voor mijn boek, maar welke promotieactiviteiten ga je inzetten om je boek te promoten. Als je googelt kom je allerlei algemene tips tegen, maar dit zijn de vijf promotieactiviteiten om mijn boek te promoten met uitleg waarom ik deze middelen inzet.

Promotieactiviteiten om mijn boek te promoten

1. Website

Mijn belangrijkste promotieactiviteit is het bouwen van deze website. Mijn boek ontstond vanuit het idee dat ik Flynn wilde helpen om zich voor te bereiden op een reis. Daaruit groeide mijn wens om andere ouders te helpen, door middel van dit boek, om hun kinderen voor te bereiden op een (wereld)reis. Ik vroeg mij al snel af: waarom wil ik ouders alleen helpen met het voorbereiden van hun kind? Voor mij is het misschien vanzelfsprekend hoe ik mijzelf moet voorbereiden op een reis, maar dat geldt niet voor iedereen. Er zijn heel wat ouders die graag willen reizen met hun kinderen, maar niet goed weten hoe. Met het platform ‘Flynn gaat de wereld zien’ wil ik dus niet alleen (jonge) kinderen voorbereiden op een (wereld)reis, maar ook ouders die graag willen reizen met hun kinderen. Daarnaast wil ik ze inspireren door middel van mooie foto’s en persoonlijke reisverhalen. Het werkt eigenlijk als een cirkel. Mijn website zal bijdrage aan de verkoop van mijn boek en mijn boek zal zorgen voor meer lezers op mijn blog. Mijn website is dus een belangrijke promotieactiviteit om mijn boek te promoten.

Flynn gaat de wereld zien promotieactiviteiten om mijn boek te promoten

2. Promotiemail

Op het moment dat mijn boek verschijnt, zal mijn uitgever een promotiemail versturen. De reden dat ik een promotiemail verstuur op het moment van verschijning, is dat alle geïnteresseerden direct na lancering een mail ontvangen met een linkje naar de webshop waar ze het boek kunnen kopen. Op deze manier bereik je in één keer een doelgroep die daadwerkelijk jouw boek wil kopen. Hoe kom ik dan aan die e-mailadressen hoor ik je denken? De e-mailadressen verzamel ik op meerdere manieren via social media, website, mond-tot-mondreclame, e.d. Ik vraag mensen die geïnteresseerd zijn in mijn boek zich aan te melden via het aanmeldformulier op mijn website (niet meer actief). Hun e-mailadres komt op een lijst te staan, die straks in één keer naar mijn uitgever gaat voor de eenmalige promotiemailing. Op deze manier hoef ik mensen na lancering niet nogmaals te benaderen en ook de mensen zelf hoeven niet constant de website in de gaten te houden of het boek al te koop is. Een win-win voor beide partijen!

3. Social media

Tegenwoordig kan je social media niet meer overslaan als je je boek wilt promoten. Veel mensen gebruiken social media platforms om inspiratie op te doen, informatie te verzamelen en een connectie op te zoeken met gelijkgestemde. Zeker voor de reiswereld worden social media platformen veel ingezet. Op dit moment zit Flynn gaat de wereld zien enkel nog op Instagram, maar ook op mijn persoonlijke social media kanalen (Instagram, Facebook en LinkedIn) deel ik regelmatig updates over mijn boek en dit platform. Social media heb ik tot nu toe ingezet om mijn mailinglijst voor de promotiemailing te laten groeien, maar na lancering zal ik deze ook inzetten om ouders te inspireren en om de verkoop van mijn boek te stimuleren. Ik heb hiervoor hulp gevraagd van Content Marketeer Rachel. Zij heeft mij vooral geholpen op het gebied van social media.

4. Voorlezen

Het is heel gebruikelijk om een boekpresentatie te geven bij de lancering van een boek. Dat is een bijeenkomst met hapjes en drankjes, waar de auteur zijn of haar boek presenteert, promoot en verkoopt. Aangezien ik een kinderboek heb gemaakt en mijn doelgroep 2 tot 6 jaar oud is, vind ik een boekpresentatie niet heel passend. Toch kan ik mijn boek presenteren door middel van voorleesmomenten. Ik ga één groot feestelijk moment organiseren om mijn boek voor te lezen, waarin ik ook een eerste exemplaar zal overhandigen. Daarna ben ik beschikbaar voor kleinere voorleesmomenten, denk aan: voorlezen op basisscholen, kinderdagverblijven, verenigingen, bibliotheken, etc. Wil je graag dat ik mijn boek kom voorlezen op jouw school, opvang, vereniging of bibliotheek? Stuur dan een mailtje naar vonnekevanrijn@studiovonn.nl.

5. Drukwerk

Als laatste zal ik nog divers drukwerk ontwikkelen. Als grafisch ontwerper voor Studio Vonn weet ik als geen ander wat voor effect mooi drukwerk kan hebben. Ik zal dan ook zeker gebruikmaken van verschillende soorten drukwerk (zoals flyers, posters, e.d.) om mijn boek te promoten op evenementen, scholen, kinderdagverblijven, bibliotheken, lokale boekhandels, etc.

Booking.com

Deze artikelen vind je misschien ook leuk

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *