Voor sommige mensen lijkt het misschien gek om met een peuter van drie jaar de wereld rond te reizen, maar voor ons is het een droom die eindelijk uit gaat komen. Begin juni vertrekken wij op onze drie maanden durende reis. Een wereldreis met jonge kinderen is in onze ogen het beste cadeau wat je jezelf en je kinderen kan geven!

Achtergrond

In 2019 reisde Jerry en ik samen drie maanden door Australië en Nieuw-Zeeland. Het was een prachtige reis met heel veel hoogtepunten, maar wat ons vooral heel erg beviel was het ultieme gevoel van vrijheid. We reisde rond in een camper en op diverse campings zagen wij ouders met jonge kinderen uit de camper stappen. Dat is waar onze droom om met Flynn te gaan reizen begon. Dit is tevens één van de redenen dat ik vrij snel na de geboorte van Flynn ben begonnen aan het kinderboek Flynn gaat de wereld zien, want hoe konden we Flynn voorbereiden op een (wereld)reis. Flynn gaat de wereld zien is het perfecte kinderboek ter voorbereiding op een wereldreis met jonge kinderen.

Het plan

Vanaf de geboorte van Flynn spraken we al over onze plannen om op wereldreis te gaan met Flynn. De locatie, duur van de reis en het moment werden wel dromerig besproken, maar nooit hadden we een concreet plan. Het enige wat we wisten: voordat Flynn leerplichtig wordt, willen we voor een langere tijd met hem gaan reizen. In Nederland wordt een kind pas leerplichtig als hij 5 jaar wordt, dus het tijdsbestek waar het in moest gaan gebeuren was nog best wel breed. Even terug naar nu: Jerry zat niet meer op zijn plek bij zijn huidige werkgever en wilde rondkijken voor een nieuwe baan. Dat is het moment geweest waarop we weer over onze reisplannen gingen nadenken. Nu switchen van baan zou weleens kunnen resulteren in het feit dat we het dan niet meer kunnen of gaan doen. Maar nu beslissen om te gaan reizen, dat betekent dat we binnen enkele weken kunnen vertrekken.

Wereldreis in de zomer

We praten er veel en lang over en uiteindelijk besluiten we, waarom ook niet. Mijn werk voor Studio Vonn kan ik in principe van over de hele wereld doen, mits ik een internet verbinding heb. Misschien krijgen we deze kans later niet meer. We besluiten deze kans dus met beide handen aan te grijpen. Dat houdt echter wel in dat we in het hoogseizoen zullen gaan reizen, want uiteindelijk komt dat met beide agenda’s het beste uit. Oké, het hoogseizoen heeft niet perse onze voorkeur vooral vanwege het budget, maar we besluiten er gewoon voor te gaan en we zien wel waar het schip strand. Yes, we gaan het doen. Een wereldreis met een jong kind, een peuter van drie jaar!

Budget

Op het moment dat we deze knoop doorhakken, hebben we drie maanden tot vertrek. We klappen onze laptop open en maken eerst een uitgebreid financieel overzicht. Het is wel leuk dat we binnen drie maanden een wereldreis van drie maanden willen maken, maar kunnen we dat financieel wel aan. We wisten natuurlijk al vanaf de geboorte van Flynn dat we deze wens hadden, dus stiekem waren we hier al elke maand voor aan het sparen. Toch hadden we niet verwacht de reis nu al te maken, dus we moeten goed kijken wat we uit kunnen geven. Mede daarom helpt reizen in het hoogseizoen niet, maar we gaan kijken of we het werkbaar kunnen maken. De maand die volgt zit ik bijna elke avond achter mijn laptop om een reis in elkaar te puzzelen die voldoet aan onze wensen (en eisen), haalbaar is in de zomer en binnen ons budget blijft. Ik maak daarbij niet alleen een budget op basis van vliegtickets, hotels en vervoersmiddelen, maar ik maak ook een uitgebreide schatting voor kosten, zoals eten, drinken, activiteiten, etc. Binnen de kortste keren heb ik een monster Excel gemaakt! Eind maart hebben we eindelijk een plan wat aan onze verwachtingen voldoet. We slapen er nog een aantal nachtjes over, maar dan besluiten we met Pasen de knopen door te hakken.

Eerste bestemming

Trommelgeroffel … Onze eerste bestemming is Canada! Canada staat al jaren op ons wensenlijstje, maar die lieten we altijd braaf staan, want lijkt ons geweldig met een kind, want kan in de zomervakantie, want … Er was altijd een reden om (nog) niet naar Canada te gaan. Toen we begonnen met plannen maken, wilde we heel erg graag weer in een camper rondreizen zoals we in Australië en Nieuw-Zeeland hadden gedaan. Laat Canada nou net het perfecte land zijn om dit te doen. Helaas is Canada ook een extreem duur land. Ja daar ben ik echt van geschrokken. Zeker als je redelijk last minute boekt, maar toch besluiten we ervoor te gaan. Inmiddels zijn we terug van onze reis en kan je meer lezen over onze reis naar Canada.

Vervolg van de reis

Aangezien Canada een grote hap uit ons budget neemt, zijn we voor het vervolg van onze reis op zoek naar een goedkopere bestemming. Daarnaast hebben we de wens om Flynn kennis te laten maken met natuur, cultuur en dieren. Het land wat zich hiervoor perfect leent in onze ogen is Sri Lanka. Dit zal dan ook onze tweede grote bestemming zijn. Sri Lanka willen we nog zo min mogelijk invullen. Het land is niet ontzettend groot en we kunnen er minstens vier weken verblijven, dus we zullen ons bezoek aan Sri Lanka ter plekke invulling geven (Lees hier hoe onze reis naar Sri Lanka was). Na Sri Lanka hebben we nog geen plannen gemaakt. We hebben een aantal bestemmingen in ons hoofd, maar nog geen concrete plannen en eigenlijk vinden we dat ook wel heel leuk. Voor een reis door Canada in het hoogseizoen moeten we vrijwel alles vastleggen en juist de vrijheid dat nog niet alles vastligt vinden wij geweldig. De eerste maand is daarom geboekt, de tweede maand weten we alleen qua bestemming en de derde maand weten we nog niets. Wij vinden dat heerlijk!

Flynn gaat de wereld zien

Begin juni vertrekken wij dus voor onze drie maanden durende wereldreis. Ik gebruik het kinderboek Flynn gaat de wereld zien om Flynn hierop voor te bereiden. Hij is alvast erg enthousiast over het begin van onze vakantie: reizen met een camper. Het liedje ‘Huisje op Wielen’ van Frank van Etten vindt Flynn helemaal geweldig op dit moment, want dat is ‘toch gek?’ een huisje op wielen. Inmiddels vertrekken we al over 1,5 maand, maar alle drie kijken we uit naar de fantastische tijd die we met z’n drieën gaan hebben.

Ook op wereldreis met jonge kinderen?

Wil je ook op wereldreis met je jonge kinderen, maar durf je niet goed of weet je niet goed waarheen? Ik hoop dat ik je met mijn blogs op dit platform kan inspireren. Volg ook zeker onze reis via Instagram @flynngaatdewereldzien. Heb je vragen, stel ze dan gerust. Je kan altijd een berichtje sturen naar vonnekevanrijn@studiovonn.nl. Oh en voorbereiding van kinderen is wat mij betreft de belangrijkste zaak, dus schaf alvast het boek Flynn gaat de wereld zien aan.

Veel liefs Vonneke, Jerry en Flynn

Deze artikelen vind je misschien ook leuk

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *