Mijn man en ik hadden al heel lang Australië op onze bucketlist staan en zouden er naartoe gaan als huwelijksreis, maar een zeker virus stak daar een stokje voor. Toen de grenzen eindelijk weer open gingen, was ondertussen ons zoontje George geboren. We hebben even getwijfeld door de lange vlucht en jetlag, maar na enkele reizen in Europa voelden we ons er klaar voor en hebben we de sprong gewaagd! En daar hebben we geen spijt van, want een roadtrip langs de Oostkust van Australië bleek een fantastische bestemming voor met een peuter. We gingen afgelopen september en zijn in een maand langs de Oostkust van Sydney naar Cairns gereisd. In deze blog lezen jullie wat wij de leukste plekjes vonden.

Deze gastblog is geschreven door Nathalie.

Sydney

Om te bekomen van de lange reis, verbleven we zes dagen in Sydney. Met de tram en George in de draagzak verkenden we de stad: Darling Harbour, Woolloomoolo, Chinatown, The Rocks en natuurlijk als hoogtepunt het Opera House en de Harbour Bridge. Ondertussen zijn we negen maanden verder en spreekt George nog steeds enthousiast over het operahuis! Het fijnste uitzicht op het Opera House vonden we vanuit de Royal Botanical Gardens. Daar kon George ook lekker rond rennen. Er zijn verschillende leuke parkjes in Sydney, zo gingen we bijvoorbeeld picknicken in Hyde Park waar de ibissen en kaketoes onze kruimels kwamen pikken.

Vanuit Sydney maakten we ook enkele leuke uitstapjes. We namen de trein naar Katoomba om de Blue Mountains te bezoeken. Dit deden we met de Blue Mountains Explorer Bus, een rode dubbeldekkerbus met hop on hop off systeem. Ik zou zeker aanraden om te stoppen in Scenic World en de kabelbaan te nemen met prachtige uitzichten op de Three Sisters en de rest van het park. We wandelden er ook nog rond door het regenwoud waar op dat moment een dino expositie stond tot groot plezier van George!

Ons tweede uitstapje ging naar Bondi Beach waar we de coastal walk tot Bronte Beach namen, eveneens gemakkelijk bereikbaar met tram en bus. Bij Bondi Beach gingen we ontbijten in de beroemde Iceberg Pool waar mannen in pak voor het begin van hun werkdag wat baantjes gaan trekken. Onderweg kwamen we verschillende fijne strandjes en speeltuinen tegen waar George zich kon uitleven.

Brisbane

Dan was het tijd voor onze volgende stop, we namen een binnenlandse vlucht naar Brisbane. Deze stad ligt aan een rivier waar je met de veerboot verschillende plekjes kan bezoeken. Wij hebben vooral de omgeving rond Streets Beach bezocht, hier staat een reuzenrad en is een grote speeltuin en lagune aangelegd waar je midden in de stad kan gaan zwemmen. Speeltuinen en waterparken zijn we erg vaak tegengekomen in onze reis door Queensland, net zoals openbare barbecues en ‘parents rooms’ (ruimte waar je kan verschonen, voeden, groentepap opwarmen,…). Australië is duidelijk erg gesteld op tijd met familie en vrienden en is heel kindvriendelijk!

We bezoeken ook nog Lone Pine Koala Sanctuary, een wildlife park waar ze geredde dieren opvangen zoals wombats, Tasmaanse duivels, dingo’s en een vogelbekdier. We hebben er kangoeroes mogen voederen en een koala mogen aaien. Er zitten veel wilde loris die dagelijks nectar krijgen, en dan zomaar op je hoofd komen zitten.

Vanuit Brisbane vertrok onze roadtrip richting het Noorden. Na lang twijfelen, hebben we ervoor gekozen om niet voor een camper te gaan, maar voor een huurauto en appartementen o.w.v. het comfort en de prijs.

Als eerste tussenstop bezochten we de Australia Zoo, opgericht door ‘crocodile hunter’ Steve Irwin en zijn familie. Het is een leerrijk park met Australische wildlife zoals krokodillen en slangen, en verschillende speelmogelijkheden voor kinderen. Een echte aanrader tijdens een roadtrip langs de Oostkust van Australië met peuter!

Noosa Heads

In dit nationale park kwamen we het ene prachtige uitzicht na het andere tegen: van helderblauw water vol surfers, over bijzondere rotsformaties aan de kustlijn, tot regenwoud met kookaburra’s in de eucalyptusbomen en een voorbijkruipende varaan. Kom wel op tijd, de parking is niet groot en loopt snel vol.

Bundaberg

Via het goudzoekersdorpje Gympie reden we naar Bundaberg. Hier maakten we kennis met het Great Barrier Reef op excursie naar Lady Musgrave Island. Dit kregen we getipt van een Australische vrouw die we in Peru hadden leren kennen, en het werd absoluut een van de hoogtepunten van onze reis. Vooraf had ik even contact opgenomen met de tour operator om zeker te zijn dat we welkom waren met een tweejarige, en dat bleek geen probleem. George en Sander deden rustig een dutje tijdens de tocht naar het eiland, ik zat jammer genoeg samen met de andere slachtoffers die last hadden van zeeziekte buiten op het dek. Maar dat mocht de pret niet bederven! Het werd een prachtige dag met afwisseling tussen snorkelen, lekker eten aan boord, een onbewoond eiland bezoeken, en samen met George de onderwaterwereld ontdekken met de glass bottom boat en het underwater observatory.

We verbleven nog enkele dagen langer in Bundaberg om te genieten van het zwembad en de barbecue, en bezochten ook nog de frisdrank brouwerij en de botanische tuin waar we een ritje maakten met een oude suikerriettrein.

Rockhampton

In deze stad bezochten we het Dreamtime cultural centre om meer te leren over de Aboriginals. Naast de kunst en een authentiek huis bewonderen, kregen we een didgeridoo demonstratie en leerden we met een boemerang gooien. George was vooral onder de indruk van de grote zeekoe.

Cape Hillsborough

Naar dit plekje wilde ik al jaren naartoe gaan om bij zonsopgang de wallaby’s op het strand te zien. Tijdens een roadtrip langs de Oostkust van Australië met peuter mag je deze plek niet missen. We verbleven in een huisje op de camping vlak aan het strand. Ondanks dat er blijkbaar voer voor de dieren wordt neergelegd, werd het toch een magische ervaring om 5 uur ’s ochtends. Later op de dag maakten we nog een mooie wandeling door het mangrovebos. Dit was één van de meest afgelegen plekjes die we bezochten, zonder wifi of gsm-bereik, en zonder supermarkten in de buurt. Dus de digitale detox kregen we er gratis bij!

Whitsundays

Vanuit Airlie Beach voeren we naar de Whitsunday islands, een tropisch paradijs op Aarde. We bezochten Whitehaven beach en deden een korte maar steile hike naar het uitzichtpunt. George heeft flink zelf gewandeld, en nadien speelden we heerlijk op het ultrazachte silicastrand en zagen we de vissen bij onze voeten zwemmen. Airlie Beach is een echt vakantiestadje, met veel bars en restaurantjes, een grote lagune om in te zwemmen en speeltuinen. Een welkome afwisseling dus na onze vorige stop in de wildernis en perfect voor tijdens een roadtrip door Australië met peuter.

Mission Beach

Onze ‘missie’ hier was een wilde Kasuaris spotten, en ja hoor: vlak voor we weer verder zouden rijden, kwam er plots één uit het regenwoud het strand op gelopen! Best wel indrukwekkend, ze kunnen tot 1,8 meter groot worden en hebben hele sterke poten. Ze zijn ook helemaal niet bang van mensen. George was meer geïnteresseerd in spelen met een ander jongetje op het strand.

Hierna reden we door richting Cairns, waar we het laatste deel van onze reis door brachten met nog meer snorkelen in het Great Barrier reef, en uitstapjes naar Kuranda en Atherton Tablelands tot het tijd was om weer naar huis te vliegen. Australië heeft een bijzonder plekje in ons hart gekregen en we komen zeker nog eens terug! Twijfel je nog of je een roadtrip langs de Oostkust van Australië wil doen met een peuter? Twijfel dan niet langer, want er valt zoveel gaafs te beleven.

Wie zijn wij?

Ons gezin bestaat uit Sander, Nathalie, ons zoontje George (bijna drie) en onze hond en kat. We wonen in Lier in België. Voor George er was, reisden we graag en we willen dit met hem delen. Op ons verlanglijstje staan zeker Japan, Nieuw-Zeeland en Mexico en we dromen van een wereldreis met ons gezin.

Wil je meer lezen over Australië? We hebben nog een aantal andere blogs vol met tips over Australië voor je klaar staan.

Deze artikelen vind je misschien ook leuk

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *